Vår värld utarmas på flora och fauna. Takten på utarmningen av jordens resurser ökar. Frågan blir, hur kan vi nyttja jordens resurser mer sparsamt och med minskad miljöpåverkan?

Genom att förändra våra djupaste syfte med varför vi gör saker, vår intentioner!

Om vi förändrar vår intention till att bli i linje med FN klimatmål så kan vi kan vi börja handla och konsumera på ett mer hållbart sätt. Vår intention och efterföljande handlingar kommer att ge återverkan på vårt mående, djurliv, miljö och ekonomi. Lokalt val- ger global effekt!

Det kräver lite mer av oss alla som konsumenter, vi måste tänka igenom våra val och betala lite mer för välmående av både vår kropp och omvärld.

I FN:s 17 klimatmål tydliggörs en stark intention om att vi alla måste värna vår planet. Inom alla områden, så som samhälle, livsföring, produktion och konsumtion. Klimatmålen är viktiga i all tillverkning av hudvårdsprodukter. Så även i Dhãna Eko Dermas.

Kopplingen mellan Dhãna Eko Derma, ( DED) och de väsentligaste delarna i FN:s 17 hållbarhets mål utifrån ett hudvårdsperspektiv är.

Hälsa & Välbefinnande – DED produkter ökar egenhälsan hos kunden genom att använda giftfria produkter som inte påverkar kroppen som organism.

Hållbar industri & innovationer – ingredienserna i alla DED produkter är ekologiska vilket gör att kedjan från producent till konsument är hållbar ur ett miljö och innovationsperspektiv. Burkar och lock är gjorda i glas och metall för att de skall kunna återvinnas. Kartonger är tänkta att göras från FSC- träprodukter.

Hållbar konsumtion – Alla produktrester kan slängas på komposten och i toaletten utan att hav och miljö påverkas. Emballaget kan återvinnas och bli nya behållare.

Hunger & fattigdom – Många av DED ingredienser är producerade i Afrika och Asien av små kooperativ av egenföretagare. Genom att köpa råvaror av små odlare kan de få en bättre och mer hållbar försörjning genom DED produkter.

Min intention för att skapa DED var att konsumtion av hygienprodukter skall präglas av rikedoms- tänk; där vi ser vår kropp som vår borg och världen som vårt kungarike. Den tanken fick bli vägledade för företagsnamnet, Dhãna, som betyder rikedom på nepalesisk.

Rikedom är mer än monetär rikedom. Att skapa, leva och konsumera hållbart och med hög kvalitet är livsrikedom. Det får en konsekvens för samhället och världen, på både lång och kort sikt. Genom att utöva ”rikedoms- tänk” om vår kropp, produkterna vi använder och hur de är framställda, kan vi uppnå FN.s klimatmål.

Många skönhetsprodukter innehåller Parabener som kan verka hormon störande och cancerframkallande. Konserveringsmedel som ibland kallas Biocider, kan vara en bidragande orsak till många antibiotika preparat ej kan användas vid lättare infektioner. Mineraloljor som är gjort av petroleum, som finns i smink bland annat stör kroppens utrensningsprocesser och kan störa fortplantningssystemet. Aluminium som finns i de flesta deodoranter då tungmetallen tar dödar bakterierna som skapar en icke önskvärd doft. Aluminiumet kan bland annat kan ge fosterskador, kärlskador och skador på luftvägar och lungor. Alkoholer som ofta används för att deodoranter eller perfymer skall torka fort kan ge allergier på huden. Etanolaminer som är en Aminoalkohol så som (DEA, TEA, MEA) används i skönhetsprodukter, och när dessa blandas med andra produkter kan toxiska biämnen uppstå som kan vara cancerframkallande.

Hormonstörande ämnen bryts inte ner i avlopp och reningsanläggningar utan tar sig ut i vattendrag där fiskar och kräftdjur påverkas. Som sedan äts upp av oss eller andra rovdjur. Vilket gör oss alla sjuka. Så vinsten av skadliga produkter är noll, för miljön och våra kroppar.

Ekologiska hudvårdsprodukter är inte lösningen på alla våra problem.

Men en grön vilja ger en grönare konsumtion som leder till den grönaste värld vi kan uppbåda.